Nieuwe website? Vergeet het volgende niet

Wanneer je een nieuwe website hebt gemaakt, of hebt laten maken, dan wil je een vliegende start maken. Toch zie ik vaak genoeg dat basale dingen worden vergeten wat resulteert in een in de soep gelopen lancering van de website. Denk hierbij aan het niet meten van conversies tot aan het niet indexeerbaar maken van de betreffende website. In dit artikel een korte checklist die je kunt nalopen bij de livegang van een nieuwe website.

Kleine tekstuele fouten

Een grammaticale fout is zo gemaakt. Lijkt misschien niet zo erg maar kan een enorme domper zijn voor een bezoeker. Check je teksten, maar ook elementen binnen je website die minder voor de hand liggen. Het gebeurt zo enorm vaak dat ik een copyright notificatie tegenkom aan de onderzijde van de website met.. een jaartal wat allang is verlopen. Slordig en onnodig. Telefoonnummers, adressen.. zorg dat alles kloppend is. Ik werd enkele dagen geleden gebeld door iemand die op een ‘Bel Nu’ knop had gedrukt binnen de website van een klant. Wat bleek, mijn eigen telefoonnummer stond onder deze knop. Autsj.

Veel websites worden gebouwd op basis van een WordPress template. Deze zijn nagenoeg nooit correct vertaald naar het Nederlands. Vervelend, want het is niet altijd even duidelijk hoe een template precies vertaald moet worden. De oplossing is een handige plugin, genaamd Loco Translate. Deze maakt het erg eenvoudig om Engelstalige elementen van een template te vertalen.

Zorg dat alle standaard pagina’s aanwezig zijn

Belangrijk voor klanten, maar ook voor Google. Zorg tenminste voor een:

  • Privacy policy pagina
    Sinds mei 2018 vereist. Hierin beschrijf je hoe er wordt omgegaan met persoonsgegevens, waar de verzameling van persoonsgegevens voor dient en hoelang die gegevens worden bewaard. Er zijn diverse privacy policy generators te vinden waarmee je in een handomdraai een goede privacy policy maakt. Eventuele premium diensten als Cookiebot kunnen helpen bij het identificeren van gebruikte cookies op je website.
  • Contactpagina
    Heel eenvoudig, een pagina met contactgegevens en een contactformulier via welke bezoekers contact op kunnen nemen.
  • Algemene voorwaarden pagina
    Benodigd voor iedere webwinkel, niet zozeer voor iedere website.

Verwijder demo content

Wanneer je via bijvoorbeeld Themeforest een design koopt voor WordPress, dan importeer je vrijwel altijd demo data. Je krijgt een homepage, een contactpagina, een over ons pagina.. en van al deze pagina’s meerdere varianten. Soms importeert een template wel 10 homepagina’s waar je uit kunt kiezen! Verwijder de niet gebruikte pagina’s voor de livegang, samen met alle demo “Lorem Ipsum” teksten.

Controleer alle formulieren op je website

Van nieuwsbrief inschrijving tot contactformulier, vul ze in en kijk wat er gebeurt. Worden ze wel verzonden, maar komt alles in je spambox terecht? Grote kans dat er iets mis gaat met je DNS records.

Correct ingestelde paginatitels

Paginatitels worden gebruikt om Google een idee te geven waar de betreffende pagina precies over gaat. Tevens worden deze titels getoond in Google. Je kunt een maximum van 55 karakters gebruiken; gebruik die dan ook!

Zorg voor regelmatige backups

Als je website wordt gehackt of op een andere manier plat gaat, dan is het fijn wanneer er een backup beschikbaar is. Biedt je hosting provider automatische backups aan voor een meerprijs? Doe het! De kosten die je maakt om een website te laten herstellen zijn vele malen hoger dan de paar Euro die je maandelijks betaalt voor backups.

Consistente ervaring over verschillende apparaten

Heel eenvoudig, werkt de website op mobiel, desktop en tablet en schaalt deze mee naar het scherm van het betreffende apparaat. Een website dient tegenwoordig altijd ontwikkeld te worden met ‘mobile-first’ in gedachten. Een populaire kreet, maar eentje die steeds meer waarheid is. Gemiddeld genomen komt 50 tot 65 procent van het verkeer op een website van een mobiele telefoon.

Snelheid controleren

Controleer je website altijd met een tool als GTmetrix.com. En dan niet alleen de homepage. Controleer de homepage, contactpagina, eventuele categorie & productpagina’s. GTmetrix.com geeft verbeterpunten weer die je vaak zelf grotendeels kunt aanpassen.

Wat ik zelf erg vaak zie, is dat er véél te grote afbeeldingen worden gebruikt. Een foto van 3000 bij 2000 pixels van 3MB, voor het weergeven van een plaatje van maximaal 500 pixels breed. Overkill! Schaal een afbeelding altijd naar de grootte die daadwerkelijk gebruikt gaat worden op de website. Gebruik daarnaast een dienst als tinypng.com om foto’s kleiner te maken.

Een andere veelgemaakte fout is te kiezen voor een goedkope hosting provider. Die paar Euro die je betaalt bij Versio lijkt misschien niet veel, maar wanneer klanten afhaken door een trage website, dan kost je dat uiteindelijk veel meer geld.

Caching instellen

In veel situaties kan er caching gebruikt worden om een website sneller te maken. Bij caching wordt er een statische pagina geserveerd aan een bezoeker. Doordat er een statische pagina wordt geserveerd hoeft er geen connectie gemaakt te worden met een database. Resultaat? Een zeer snelle website. Het nadeel van caching is dat het niet tot nauwelijks te gebruiken is bij websites die dynamisch van aard zijn, zoals een webwinkel. Je wilt niet dat een bezoeker een product ziet wat in voorraad is, terwijl dit allang niet meer het geval is.

Mogelijkheid tot indexeren door Google

Wanneer een website op een development omgeving staat, dan wil je niet dat deze wordt bezocht en geïndexeerd door Google. Dit kan je eenvoudig doen door een zogenaamde noindex en nofollow tag toe te voegen aan de website. Deze moeten echter wel verwijderd worden bij livegang van de website. Hetzelfde geldt voor eventuele IP restricties. Misschien dat jij de website wel kunt zien, maar de rest van de wereld krijgt wellicht een foutmelding.

Oude pagina’s correct doorverwijzen met een 301 redirect

Bij een nieuwe website komt soms een geheel nieuwe structuur kijken. URLs veranderen en worden bijvoorbeeld korter of langer. Om posities in Google te behouden is het van groot belang oude URLs correct door te verwijzen doormiddel van een 301 redirect. Een pagina heeft misschien al posities behaald binnen Google, en vertegenwoordig een bepaalde waarde doordat websites van derden naar de betreffende pagina verwijzen. Deze waarde wil je niet verloren laten gaan. 301 redirects zijn op een aantal manieren in te stellen:

  • .htaccess
    Via het .htaccess bestand op de server van je website kan je eenvoudig een redirect aanmaken door het volgende te plaatsen:

    • Redirect 301 /oude-pagina/ https://example.com/nieuwe-pagina/
  • Instellen via een plugin
    Als je gebruik maakt van WordPress, dan zijn er legio plugins beschikbaar waarmee je eenvoudig een redirect kunt aanmaken.
  • WP 404 Auto Redirect to Similar Post
    Tevens een oplossing voor WordPress. Deze plugin verwijst bezoekers automatisch door naar een pagina die gelijkenissen vertoond met de opgevraagde URL.

    • Stel, een bezoeker gaat naar https://example.com/information-about-blue-widgets/ maar deze pagina bestaat niet. De pagina https://example.com/blue-widgets/ bestaat wel. De WP 404 Auto Redirect plugin verwijst automatisch door naar de correcte pagina. Heel erg fijn wanneer je duizenden pagina’s hebt die van URL veranderen.

404 pagina controleren

Een bezoeker kan onverhoopt op een 404 pagina terecht komen. Wordt op deze 404 pagina voldoende aangegeven hoe een bezoeker de gewenste content wél tevoorschijn kan halen? Een 404 pagina kan bijvoorbeeld een overzicht laten zien van de meest bezochte pagina’s van de website, inclusief een zoekfunctie. Grote kans dat een bezoeker op die manier terecht komt op de gewenste bestemming.

Google Analytics instellen

Dit gaat tot mijn spijt vaak fout bij developers; het correct instellen van Google Analytics. Vaak wordt dit vergeten en soms wordt er zelfs een compleet nieuw account aangemaakt binnen Google Analytics. Implementatie van Google Analytics is relatief eenvoudig; een stukje script op de website plaatsen en klaar. Vergeet echter niet om belangrijke zaken in te stellen zoals het meten van doelen of het meten van conversies doormiddel van e-commerce tracking.

Google Search Console instellen

Vaak het ondergeschoven kindje, maar zeer nuttig. Google Search Console verschaft je inzicht over een aantal zaken van je website. De belangrijkste is naar mijn mening de zichtbaarheid binnen Google. Dus; voor welke zoektermen wordt jouw website vertoond, en op welke positie precies. Een andere belangrijke functie is de mogelijkheid tot het verzenden van een XML sitemap naar Google. Dit maakt het makkelijker voor Google om de pagina’s van je website te vinden.

Google Tag Manager instellen

Google Tag Manager is enorm nuttig om zonder tussenkomst van een developer bepaalde zaken te realiseren. Welke zaken? Teveel om op te noemen. Je kunt Google Tag Manager bijvoorbeeld gebruiken om scripts van derden te integreren binnen je website. Zo plaats je binnen enkele seconden bijvoorbeeld een script van een chatprogramma waarmee klanten in contact kunnen komen. Tevens kan je dingen meten als verzonden contactformulieren, klikken op emailadressen, klikken op telefoonnummers.. je kunt het zo gek niet bedenken, of het is mogelijk met Tag Manager.

Google Ads aanpassen

Met een nieuwe website komen vaak nieuwe URLs. Je wilt in je Google Ads campagne al je advertenties wel naar de correcte pagina laten verwijzen. Advertenties die verwijzen naar niet-bestaande pagina’s worden uitgeschakeld.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>